برترین های کیمیا نیوز را هم ببینید هم بخوانید

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷
  • خبرنگار افتخاری کیمیانیوز باشید
    خبرنگار افتخاری کیمیانیوز باشید
  • قابل توجه خوانندگان کیمیانیوز
    قابل توجه خوانندگان کیمیانیوز
  • حامی کیمیانیوز
    حامی کیمیانیوز
  • صلوات
    صلوات
  • KIMIYANEWS
    KIMIYANEWS
  • کیمیا نیوز را در 5 قاره جهان آنلاین ورق می زنند و می خوانند
    کیمیا نیوز را در 5 قاره جهان آنلاین ورق می زنند و می خوانند

تبلیغات هزینه نیست  جای تبلیغات شما در کیمیانیوز خالیست

IMAGE بلاتکلیفی مشتریان یک شرکت واردکننده خودرو
دوشنبه, 23 مهر 1397
مشتریان یک شرکت واردکننده خودرو به دلیل عدم تحویل خودروهای پیش‌فروش شده در... ادامه مطلب...
IMAGE تعرفه‌ اینترنت موبایل زیر قیمت است!
دوشنبه, 23 مهر 1397
دبیر سندیکای صنعت مخابرات با بیان این که درآمدزایی اپراتورهای موبایل از بخش صوت... ادامه مطلب...
IMAGE کارت سوخت در یک قدمی احیا
دوشنبه, 23 مهر 1397
با وجود اظهارنظرهای بعضا ضدونقیض از تعیین قیمت بنزین، احتمال این‌که این... ادامه مطلب...
IMAGE اظهارات متناقض بهارستانی‌ها درباره بنزین
دوشنبه, 23 مهر 1397
افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش... ادامه مطلب...
IMAGE به خانه های مردم رسانده است...
دوشنبه, 23 مهر 1397
مدیران ارشد رسانه ملی تصمیم گرفته اند، با حذف بال‌های قدرت فردوسی پور از شبکه سه،... ادامه مطلب...
IMAGE با نیازهای جنسی و عاطفی چه‌کنیم؟
دوشنبه, 23 مهر 1397
فیلم «شماره ۱۷، سهیلا» تبدیل به سوژه و مضمونِ مهمی شده که باتوجه به آمار و ارقامِ... ادامه مطلب...
IMAGE تصویب افزایش 10 تا 12.5 درصدی نرخ سرویس مدارس در هیأت انطباق
دوشنبه, 23 مهر 1397
معاون عمرانی فرمانداری تهران از تصویب افزایش 10 تا 12.5 درصدی نرخ سرویس مدارس در هیأت... ادامه مطلب...
IMAGE یک عاشقانه آرام
دوشنبه, 23 مهر 1397
در گوشه قاب دوربین ایستاده‌اند. در دستان عروس دسته گلی مصنوعی با گل‌های قرمز به... ادامه مطلب...
IMAGE این پرده آخر است؟
دوشنبه, 23 مهر 1397
پرویز پرستویی یکی از ستاره‌های نسل قبل سینمای ایران است. نسلی که از هیچ‌کس تقلید... ادامه مطلب...
IMAGE سلبریتی‌ها جای کسی را تنگ می‌کنند؟
دوشنبه, 23 مهر 1397
احمد پوری با بیان این‌که ورود سلبریتی‌ها به عرصه ادبیات نه مشکلی دارد و نه نگرانی... ادامه مطلب...
IMAGE بازدید رایگان جانبازان و معلولان از موزه‌ها
دوشنبه, 23 مهر 1397
مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی می‌گوید: بازدید از موزه‌های زیر نظر... ادامه مطلب...
IMAGE اینجا ایران است؛ صدای ما را می‌شنوید؟
دوشنبه, 23 مهر 1397
صبح امروز برخی از روزنامه‌ها در اقدامی هماهنگ سرمقاله‌ای مشترک با عنوان «دفاع از... ادامه مطلب...
IMAGE کی‌روش: سبک بازی تیم ملی در جام ملت‌ها متفاوت خواهد بود/ درهای تیم ملی برای سیدجلال باز است
دوشنبه, 23 مهر 1397
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: بازی با بولیوی می‌تواند به ما کمک زیادی در راه... ادامه مطلب...
IMAGE روزی که سرمربی آرژانتین، برزیل را از جام جهانی حذف کرد!
دوشنبه, 23 مهر 1397
لیونل اسکالونی در جام جهانی زیر ۲۰ سال ۱۹۹۷ مالزی در دیدار آرژانتین و برزیل گلزنی... ادامه مطلب...
IMAGE تیمداری ذوب آهن در ۶ رشته لیگ برتری بانوان
دوشنبه, 23 مهر 1397
مسئول ورزش بانوان باشگاه ذوب آهن از تیمداری این باشگاه در ۶ رشته لیگ برتر بانوان... ادامه مطلب...
IMAGE حضور طارق همام در کمیته انضباطی باشگاه استقلال
دوشنبه, 23 مهر 1397
طارق همام به کمیته انضباطی باشگاه استقلال رفت. ادامه مطلب...

آدرس جای دیگری را وارد کرده و هیچ مشکلی هم پیش نیامد!

روزهای ابتدایی سال 97، بعد از تعطیلات نوروز، فرصت مناسبی بود تا به‌دور از هیاهو و ازدحام بانک‌ها و ترافیک خیابان‌ها، برای انجام چند فقره فعالیت بانکی به چند بانک مراجعه کنم که به‌عنوان یک شهروند و پژوهشگر حوزه دولت الکترونیک و حوزه فناوری‌های مالی (Fintech)، تجربه چندساعته‌ام از حضور در شعب چند بانک پایتخت را با خوانندگان محترم و احتمالا سایر سیاست‌گذاران و دلسوزان کشور به اشتراک می‌گذارم.


وظیفه این یادداشت اشاره به فرآیندهای ساده بانکی و تحلیل سطح خدمات‌رسانی بانکداری و دولت الکترونیک در ابتدای سال 97 است. آنچه حیرت‌آور و محل نظر و تأمل جدی است، عقب‌افتادگی و ناکارآمدی و ابهام و گیجی فرآیندهای بانک‌ها به‌عنوان یکی از پیشروترین حوزه‌ها در موضوع فناوری اطلاعات و بخش خصوصی است. دلیل این پیشروبودن را می‌توان سودآوربودن مستقیم فعالیت‌های بانکی دانست که باعث شده بانک‌ها همواره در به‌روزرسانی خدمات، تجهیزات و سیاست‌های خود مصمم و سریع باشند. جالب است بدانید که بانک‌ها جمعا چند سرویس مشخص و محدود به شهروندان ارائه می‌دهند و مابقی ادمینستریشن بانکی، مسئول پشتیبانی از اجرا و ادامه فرایندهای همان چند سرویس است. تحقیقات نگارنده نشان می‌دهد اعمال سیاست‌های مرتبط با الکترونیکی‌کردن و مجازی‌سازی شبکه بانکی کشور، بیشتر در حوزه‌های پشتیبانی و ادمینستریشن و مرتبط با داخل شبکه بانکی کشور است و هنوز این ظرفیت‌ها و بهینه‌‌سازی‌ها برای مردم و مراجعان بانک فعال نشده یا کمتر برآورده شده است.
حال آنکه منطق عمومی کارها در فضای فناوری اطلاعات و مجازی‌سازی، چندان باهم متفاوت نیست. آسیب‌شناسی و تحلیل چرایی این تفاوت سطح الکترونیکی‌شدن در قسمت‌های مختلف شبکه بانکی از وظایف این یادداشت خارج است ولی به اجمال می‌توان متوجه شد که آنچه برای بانک‌ها و شبکه بانکی سودآور بوده است یا سودآوری بیشتر و مستقیمی داشته در فضای ادمینستریشن بانکی دیده شده و بهینه‌سازی و الکترونیکی‌سازی یا راهکارهای نوین بانکی در ارتباط با مراجعان بانکی گویی ده‌ها سال از فضای عمومی شبکه بانکی عقب‌تر است. البته فناوری‌های مالی موسوم به فین‌تک‌ها برای مشتریان بانک‌ها و شهروندان در قالب انواع اپلیکیشن‌های فناوری‌های مالی، از جمله کوشش‌های بخش خصوصی است که پیشرفت‌های بسیار زیاد و پرشتابی داشته که البته مطلوب هم هست. آنچه مسلم است این است که بانک‌ها چندان تلاشی برای بهینه‌سازی خدمات مرتبط با شهروندان و مشتریان خود نکرده‌اند و بخش خصوصی با کشف ظرفیت سودآوری در فین‌تک‌ها و خدمات فناوری‌های مالی، اقدام به طراحی محصولات و خدمات مختلف بانکی و ارائه به شهروندان و دریافت هزینه این خدمات از مردم کرده است؛ به‌عبارت‌دیگر بانک‌ها جز در مواردی که توانسته‌اند سودآوری یا صرفه‌جویی مستقیم داشته باشند، اقدام مؤثری برای استفاده از ظرفیت بانکداری الکترونیک انجام نداده و بانکداری الکترونیک را به ثبت و ارتباط فعالیت‌های بانکی به صورت الکترونیکی تقلیل داده و خبری از بانکداری الکترونیک به معنای مورد توافق بین‌المللی نیست.
به عقیده نگارنده بانکداری الکترونیک کل زنجیره ادمینستریشن و خدمات بانکی را شامل شده و هدف مشخص آن، غیرحضوری‌کردن اخذ و پشتیبانی خدمات بانکی است.
اما تجربه نگارنده از حضور در شعبات چند بانک:
 یکی از ساده‌ترین و فعالیت‌های مرسوم بانک‌ها که به‌نوعی فلسفه وجودی بانک و وجود شعبه در شهرها است و شبکه بانکی و خود بانک‌ها از آن سود مستقیم می‌برند، افتتاح حساب است. فرآیند افتتاح حساب و فعال‌کردن خدمات مرتبط با آن حساب، اعم از دریافت عابربانک و فعال‌کردن خدمات موبایلی و اینترنتی آن به شرح زیر است که به‌صورت جزئی در بانک‌های مختلف با هم متفاوت یا تقدم و تأخر آن به‌نوعی دیگر است.
شما برای افتتاح حساب باید در ساعت اداری به شعبه بانک مورد نظر مراجعه کرده و در صف قرار بگیرید و بعد از رسیدن نوبت خود تقاضای افتتاح حساب کنید.
مدارک مورد نیاز و حداقل وجه لازم به شما اعلام می‌شود که در صورت همراه‌داشتن آنها می‌توانید فرآیند را آغاز کنید. شایان ذکر است که اگر پول نقد همراه نداشته باشید باید از شعبه خارج شده و از عابربانک پول نقد دریافت کرده و بازگردید و همچنین اگر مدارک مورد نیاز اعم از کارت ملی را همراه نداشته باشید، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید فرایند افتتاح حساب را ادامه دهید. حتی اگر در همان بانک و حتی همان شعبه حساب داشته باشید!
به‌عنوان پژوهشگر دولت الکترونیک از همین دو مرحله می‌توانم نتایج زیادی بگیرم. اولا اینکه شبکه بانکی و بانکداری الکترونیک به‌هیچ‌عنوان مجهز به مکانیسم احراز هویت و راستی‌آزمایی اطلاعات غیرحضوری نیست، ثانیا سیاست‌های بانکی مشخصا در مسیر ارائه و دریافت خدمات بانکی به‌صورت غیرحضوری مانع‌تراشی کرده است. این موضوع در لزوم ارائه اصل کارت ملی و وجه نقد کاملا مشخص است. گفتنی است که ادعای راستی‌آزمایی اطلاعات هویتی از طریق وب‌سرویس‌های ثبت‌احوال در فرآیندهای بانکی محل تردید جدی است؛ دلیل این تردید این است که اگر امکان و ظرفیت دریافت اطلاعات هویتی افراد وجود داشت، دیگر نیازی به تکمیل اطلاعات فرم‌ها درخواست افتتاح حساب و احراز هویت نبود. این فرم‌ها که قاعدتا بنابر آئین‌نامه‌های بانکی و جزئی از فرایندها هستند، به‌شکل‌های مختلف به اطلاعات شما نیاز داشته که باید همه فرم‌های مورد نظر را به دقت پر کنید. این اطلاعات اعم از نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، محل و زمان تولد، شماره سریال شناسنامه و کدملی و آدرس و کدپستی و تلفن ثابت و همراه است که به‌دفعات در چند فرم مختلف پر خواهید کرد که اگر وب‌سرویس از سمت ثبت احوال یا خود بانک یا مجموعه دیگری ارائه می‌شد، این حجم از پرکردن بی‌فایده و تکراری اطلاعات در فرم‌های متعدد
 هیچ وجهی نداشت.
در بعضی از بانک‌ها برای احراز هویت و تأیید آدرس شما این کارها متوقف به ارسال نامه بانک به آدرسی است که ارائه می‌کنید. در این روش بانک مورد نظر برای تأیید آدرس شما یک پاکت در بسته نامه را به آدرس منزل شما ارسال می‌کند که معلوم نیست اساسا چه فایده‌ای دارد و اگر فایده دارد چه تضمینی وجود دارد که مراجع بانک، آدرس واقعی منزل خودش را بدهد. (نگارنده برای آزمایش این موضوع، آدرس جای دیگری را وارد کرده و هیچ مشکلی هم پیش نیامد!)

برچسب ها کیمیانیوز
مهمان کافه خبر کیمیا نیوز دراینستاگرام باشید

یادداشت

اختصاصی

چشم نواز

  • ایران
    ایران
  • ایران
    ایران
  • ایران
    ایران

تماس با مدیر مسئول

مهدی جاوید پور

 

 

ایمیل : 

javidpoorjournalist@gmail.com

کیمیا نیوز در شبکه های اجتماعی