برترین های کیمیا نیوز را هم ببینید هم بخوانید

چهارشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۷

براي كنترل تورم سياست‌هاي پولي انقباضي

بزرگ‌ترين معضل فعلي بازار خودرو، عدم قطعيت وضعيت آتي است. در حقيقت تكليف آينده بازار خودرو مشخص نيست، معلوم نيست كه دولت چه سياست ارزي را براي اين بخش اتخاذ خواهد كرد؟

 

تغييرات در سياست‌هاي رازي دولت همچنان ادامه دارد و حتي مشخص نيست كه دولت تا چه زماني خودرو را در ليست ارز خود نگه مي‌دارد و چه زماني بطور كامل از ليستش حذف خواهد كرد. آيا اين تزريق دلار ٤٢٠٠ توماني تا بعد از تحريم‌هاي نوامبر ادامه خواهد يافت يا خير ؟ اين روال موجب شده است كه بازار خودرو به يكي از بازارهاي غير قابل پيش بيني در آينده تبديل شود. از سوي ديگر بحث فرار نقدينگي نيز مطرح است؛ در همه دنيا براي كنترل تورم سياست‌هاي پولي انقباضي در نظر مي‌گيرند و با كنترل تقاضا به كنترل بازار مي‌پردازند؛ نه با عرضه در بازار. ولي در كشور ما به دليل منفعل برخورد كردن دولت اين روال را شاهد نيستم و درحقيقت خلأ سيستم مالياتي و نظارتي در بازار خودرو و معاملات مكرر آن به چشم مي‌خورد و موجب شده اين بازار دچار حاشيه شود به همين جهت به نظر مي‌رسد تا دولت سياست‌هاي نظارتي و مالياتي دقيقي در اين مورد تدوين نكند نمي‌توان به بازگشت آرامش به اين بازار متصور شد و اين وضعيت با وجود دخالت‌هاي مقطعي همچنان تكرار مي‌شود. در حقيقت ثبت نام‌هايي كه براي بازگشت آرامش به بازار انجام مي‌شود تنها مسكني موقتي است كه درد بازار را به صورت ريشه‌اي درمان نمي‌كند. در حالي كه اگر سياست‌هاي مالي مكرر در اين بازار پياده‌سازي شود به‌شدت در بازار شاهد كاهش قيمت خواهيم بود. جالب اينجاست كه در بازار خودروي اين روزها با توجه به موضوعات سياسي پيش آمده خودروهاي پرطرفدار بازار به سمت خودروهاي پسابرجامي كه احتمال توليد آنها در آينده با اما و اگر مواجه شده سوق يافته است و تقاضاي بالايي را به خود جذب كرده‌اند. در همين حال با توجه به اينكه وارداتي‌ها هم در بازه‌اي نا‌مشخص از تصميم‌گيري‌هاي دولتي براي ممنوعيت واردات قرار گرفته‌اند تكليف تقريبا مشخص‌تري نسبت به ساير خودروها در پيش رو دارند و نبايد از اين بازار توقع كاهش قيمت داشت و اين روال حداقل تا پايان سال ادامه خواهد داشت. روالي كه موجب شده تا خودروها تنها در حلقه خريد براي سرمايه‌گذاري بچرخد نه خريد براي مصرف و زماني كه اين رويه پياده‌سازي شود بازار كم‌كم به شرايط ركود فرو رفته و قيمت‌ها به سمت قيمت‌هاي شركتي نزول كرده و در يك نقطه به هم مي‌رسند. پس مي‌توان احتمال كاهش قيمت‌ها را پيش بيني كرد مخصوصا اينكه اگر ممنوعيت واردات برداشته شود و با شروع مجدد واردات حتي با دلار بالاي ٦ هزار تومان نيز قيمت‌ها نسبت به قيمت‌هاي فعلي كاهش خواهد يافت و بازار به روال معقول‌تري مي‌رسد. البته اين روال قيمتي به قيمت‌هاي سال گذشته نخواهد رسيد و نبايد توقع داشته باشيم كه قيمت‌هاي سال گذشته در بازار تكرار شود؛ روالي كه با زيان خريداراني كه براي سرمايه‌گذاري خودرو خريداري كرده‌اند همراه خواهد بود و در حقيقت هر زماني كه بازار خودرو به معاملات خريد جهت مصرف پيش رفته‌اند شاهد رونق بيشتري در بازار بوده‌ايم تا زماني كه خريدها تنها به ديد سرمايه‌گذاري انجام شده است.

برچسب ها کیمیانیوز

تماس با مدیر مسئول

مهدی جاوید پور

 

 

ایمیل : 

javidpoorjournalist@gmail.com

کیمیا نیوز در شبکه های اجتماعی