برترین های کیمیا نیوز را هم ببینید هم بخوانید

یکشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۷

لغو قراردادي كه رد شد ...

بعد از اعلام موضع دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در خصوص خروج از توافق برجام، تعهد به اجراي قراردادهاي امضا شده با غربي‌ها كه يك سر آنها به منافع‌شان درامريكا گره مي‌خورد به سوال اصلي محافل خبري و اقتصادي تبديل شده است.

 

به گونه‌اي كه شايد يكي از پر تعدد‌ترين سوال‌هايي كه در همان ساعات اوليه بعد از اعلام ترامپ درشبكه‌هاي اجتماعي منتشر و ميزان پايبندي غربي‌ها به تعهدات‌شان در مقابل قراردادهايي همچون فروش هواپيما توسط ايرباس و بويينگ و حتي ATR در كنار تعيين تكليف قراردادهايي مثل توتال، پژو و رنو را مورد سوال قرار دادند. نگراني‌هايي كه پيش از اين نيز بارها از سوي دلواپسان و برخي خبرگزاري‌هاي غربي عنوان شده بود و البته در همان زمان عقد قراردادهاي هوايي عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در گفت‌وگو با «اعتماد» در خصوص ميزان تعهدات طرف‌هاي غربي به ماندگاري بر سر تعهدات‌شان اعلام كرد كه «‌بندي در قرارداد تحت عنوان غرامت در نظر گرفته شده است اما طرف‌هاي غربي به تعهدات‌شان پايبند هستند.»البته اين بند ظاهرا در قراردادهاي خودرويي به اين شفافيت وجود ندارد اما طبق اطلاعات كسب شده از يكي از طرف‌هاي مذاكره‌كننده در قراردادهاي خودرويي منعقد شده بعد از برجام، قراردادهاي خودرويي به دليل قيدوبند سرمايه‌گذاري در ايران تضمين‌هاي خاص براي بقا درچنين شرايطي اتخاذ شده است و نمي‌توانيم در مورد قراردادهاي خودرويي منعقد شده شاهد تصميم‌هاي خاص غربي‌ها باشيم. در همين حال نيز با توجه به ابلاغيه اتحاديه اروپا مبني بر پايبندي به برجام و بقا در توافق برجام به نظر نمي‌رسد قراردادهاي منعقد شده با غربي‌ها شامل تغييرات خاصي بعد از تصميم‌گيري جديد دونالد ترامپ شود.

لغو قراردادي كه رد شد

در همين حال در همان ساعات اوليه بعد از اعلام نظر دونالد ترامپ در مورد خروج از برجام احتمال لغو قراردادهايي همچون ايرباس و بويينگ و حتي پژو پررنگ شد و حتي استيون منوچين، وزير خزانه داري امريكا از لغو مجوز فروش جت بويينگ و ايرباس به ايران خبر داد و با اعلام اينكه اداره خزانه‌داري امريكا كه مجوز صادرات را كنترل مي‌كند، اعلام كرد كه ايالات‌متحده، پس از يك دوره ۹۰ روزه ديگر اجازه نخواهد داد هواپيماهاي مسافربري، قطعات و خدمات آن به ايران صادر شود. به اين ترتيب تحت توافق اصلي، مجوزهايي براي صادرات هواپيما، قطعات و خدمات، صادر شده بود كه لغو خواهند شد. با اين حال سخنگوي بويينگ، گوردون جاندور نيز گفته بود: ما به دنبال مسيري خواهيم بود كه دولت امريكا ما را هدايت كند، همانطور كه در سرتاسر اين پروسه اينچنين بوده است. البته ما براي گام‌هاي بعدي، با دولت امريكا مشورت خواهيم كرد. اما همين اظهارنظرها موجب شد تا ارزش سهام بويينگ در بازارهاي بورس ٠,٦ درصد افت كند. اين روال حتي موجب شده تا برخي تحليلگران لغو قراردادهاي فروش هواپيما به ايران را موجب وارد امدن خسارت‌هاي سنگين به اين دو غول هواپيماسازي بخوانند و از ضرر ٤٠ ميليارد دلاري براي اين شركت‌ها صحبت كنند. اين شرايط درحالي سپري مي‌شود كه بعد از توافق ايران‌اير و دو غول هوايي ٣ فروند هواپيماي ايرباس و ٨ فروند هواپيماي ATR به ايران آمده‌اند و مقرر بود تاطبق قرارداد بقيه هواپيماها نيز در زمان مقرر وارد ايران شوند. قراردادي كه از سوي مسوولان ايراني همچنان پابرجاست و خللي در آن وارد نشده است. در همين زمينه مقصود اسعدي ساماني، دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي معتقد است كه با توجه به باقي ماندن اروپايي‌ها در برجام و زماني كه شركت ايرباس براي بررسي شرايط درخواست داده، اظهارنظر قطعي درباره سرنوشت قرارداد هواپيماهاي برجامي زود است ولي نمي‌توان گفت كه با خروج امريكا از برجام، ورود هواپيماهاي جديد به ايران متوقف خواهد شد.

خودرويي‌ها مي‌مانند

در همين حال از ديگر قراردادهايي كه طي ٣٦ساعت گذشته مورد سوال قرار گرفت، قراردادهايي بود كه با شركت‌هاي فرانسوي منعقد شده وحالا ممكن است دستخوش تغييرات جديد شود. توتال، پژو و رنو در صدر شركت‌هايي هستند كه سه‌شنبه شب نام‌شان در ليست خروجي‌هاي برجام آمد. هر چند كه طبق گفته مديران خودرويي و برخي آگاهان از مفاد پنهان قراردادهاي خودرويي، بند غرامت در هيچ يك از قراردادهاي خودرويي ذكر نشده است اما تغيير نوع قراردادهاي جديد بعد از برجام موجب شده تا خروج شركت‌هاي اروپايي من‌جمله فرانسوي‌ها از ايران همچون سال‌هاي قبل به راحتي صورت نگيرد و اين شركت‌ها بدانند بايد براي بقا در ايران پايداري كنند. هرچند كه بيانيه اتحاديه اروپا و موضع ماكرون، نخست‌وزير فرانسه در همان ساعات اوليه بعد از اعلام خروج از برجام ترامپ نشان داد اروپايي‌ها قصد ندارند متحدشان در خاورميانه را به راحتي تنها بگذارند و به اين ترتيب قراردادهاي منعقده با اروپايي‌ها به قوت خود باقي خواهد ماند. در همين زمينه داوود ميرخاني رشتي، مشاور انجمن خودروسازان ايران هم گفته است: در زمان مذاكره و انعقاد قراردادهاي خودرويي پسابرجام، موضوع بدعهدي و پيمان‌شكني امريكايي‌ها مدنظر قرار گرفته و در قراردادها لحاظ شده بود بنابراين خروج امريكا از برجام تاثيري بر اين قراردادها نگذاشته و همكاري با خودروسازان خارجي همچنان ادامه خواهد يافت. همان طور كه پيش‌بيني مي‌شد امريكا از برجام خارج شد اما اروپايي‌ها تاكيد كرده‌اند كه در برجام مي‌مانند و به همكاري با ايران ادامه مي‌دهند. او با اشاره به اينكه صنعت خودرو در سال‌هاي اخير قرارداد همكاري با خودروسازان خارجي همچون پژو، سيتروئن، رنو و هيوندايي منعقد كرده است، خاطرنشان كرد: خوشبختانه در زمان مذاكره براي انعقاد اين قراردادها، تجربه تحريم‌هاي پيشين و قطع همكاري برخي شركت‌هاي خارجي وجود داشت و به همين دليل بندهاي پيشگيرانه‌اي در قراردادها گنجانده شده كه شركت‌هاي خارجي از خروج يكجانبه از همكاري منع شده و از نظر حقوق بين‌الملل مجبور به پرداخت غرامت خواهند بود.

برچسب ها کیمیانیوز

تماس با مدیر مسئول

مهدی جاوید پور

 

 

ایمیل : 

javidpoorjournalist@gmail.com

کیمیا نیوز در شبکه های اجتماعی