من حجاب را انتخاب کردم

او اولین زنی بود که در کرسی جامعه‏ شناسی که بانی آن ضیا گوک آلپ می‏باشد، به عنوان رئیس گروه و استاد، مشغول فعالیت شد و مدیریت مرکز تحقیقات جامعه‏ شناسی را نیز بر عهده گرفت

 افکار عمومی ترکیه، او را بیشتر به عنوان دختر جمیل مریچ، اندیشمند بزرگ ترک می‏شناسد. امید، فقط دختر مرحوم جمیل مریچ نبوده است؛ بلکه در حقیقت، مدت ۳۳ سال که پدر از قدرت بینایی محروم بود، کتاب‏های او را نگارش می‏کرد؛ برای او کتاب می‏خواند؛ همکار، همفکر و در یک کلمه، چشم بینای او بود.

ادامه مطلب...

حجاب در ایین مسیحیت

حجاب در ایین مسیحیت

 

  فاطمه همدانیان

مسیحیت نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب را تغییر نداد، بلکه قوانین شدید آن را استمرار بخشید و در برخی موارد، قدم را فراتر نهاد و با سخت‏گیری بیشتری وجوب حجاب را مطرح ساخت؛ زیرا در شریعت یهود، تشکیل خانواده و ازدواج امری مقدس محسوب می‏شدو طبق نوشته ویل دورانت، در سن بیست سالگی اجباری بود؛

ادامه مطلب...

حجاب در دین یهود

 

حجاب در دین یهود

 

فاطمه همدانیان

همه مؤرخان، از حجاب سخت زنان یهودی سخن گفته‏ اند. ویل دورانت می‏گوید: گفت‏ وگوی علنی میان ذکور و اِناث، حتّی بین زن و شوهر از طرف فقهای دین ممنوع گردیده بود . . . 

دختران را به مدرسه نمی‏ فرستادند و در مورد آنها کسب اندکی علم را به ویژه چیز خطرناکی می‏ شمردند.

ادامه مطلب...

حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) از دیدگاه اندیشمندان سایر ادیان

حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) از دیدگاه اندیشمندان سایر ادیان

 فاطمه همدانیان

درباره‏ ى شخصیت ممتاز زهراى اطهر (ع)، گفتارها و نوشتارها و اظهارنظرها، چه از دوست و چه از دشمن- به ویژه دشمن دانا و با انصاف- بسیار فراوان است. در جهان اندیشه و علم و پژوهش، وجود ذی جود فاطمه (ع)، محور برخورد آراء و افكار گوناگون گردیده و میدان‏هاى گسترده‏اى را براى قلم‏فرسایى‏ هاى پرشور ایجاد كرده است.

ادامه مطلب...

توصیه آیت الله مکارم برای دوام توبه

 

 

 

 

توصیه آیت الله مکارم برای دوام توبه

  فاطمه همدانیان

توبه باید پابرجا و دائم بوده باشد؛ از یک سو، هرزمان خطایى از انسان بر اثر وسوسه‏ هاى «نفس اماره» سربزند، باید بلافاصله به سراغ توبه رود، و به مرحله «نفس لوامه» برود و وقتی که به مرحله «نفس مطمئنه» برسد ریشه‏هاى وسوسه‏ ها ازبیخ کنده می‌شود.

ادامه مطلب...

رابطه‌ی انسان با جهان و خدا در دین پیامبری و عرفانی

رابطه‌ی انسان با جهان و خدا در دین پیامبری و عرفانی

  فاطمه همدانیان

در صورتی‌كه ما هستی و شناسایی دینی را به ترتیب بر نیستی و كلام مبتنی بدانیم و نیستی را در ماهیتش، كه بنیاد گسیختگی و نیستگاری امور در جهان هستی است، دریابیم، آنگاه به این نتیجه خواهیم رسید كه انسان دین پیامبری در عدم ارتباطی مضاعف با جهان و خدا مرتبط است: در نیستی و كلام. یا اگر به وجه دیگری بگوییم: نیستی و كلام ابعادی هستند

ادامه مطلب...